Bostadsanpassning
Bostadsanpassningsbidrag är ett kontantbidrag till dig som har en bestående funktionsnedsättning. Det kan sökas hos kommunen.
Bostadsanpassning
Bostadsanpassningsbidraget ska användas för att anpassa din bostad för att du ska kunna leva ett så självständigt liv som möjligt i bostaden.
Kostnaden för att anpassa bostaden ska vara rimlig. Kostnaden ska täcka anpassning av bostadens fasta funktioner och anpasningar som är nödvändiga för det dagliga livet. Rätten till bostadsanpassning styrs av lagen om bostadsanpassningsbidrag.
Vem kan få bidrag?
För att få bostadsanpassningsbidrag behöver du ha en funktionsnedsättning. Det måste finnas ett direkt samband mellan funktionsnedsättningen och anpassningen i din bostad. Sambandet ska vara så starkt att anpassningarna bedöms som nödvändiga med hänsyn till funktionsnedsättningen.
Behovet av anpassning ska styrkas i ett intyg från arbetsterapeut, läkare eller annan sakkunnig.
Det kan du få bidrag till
Du kan få bidrag till anpassning av bostadens fasta funktioner. Med fasta funktioner menas det som du inte tar med dig när du flyttar, som exempelvis trösklar, badkar och ramper.
Anpassningarna ska inte ingå i det normala underhållet av bostaden. Behovet av anpassning ska inte heller ha uppstått på grund av byggtekniska brister eller bristande underhåll. Behovet ska inte kunna tillgodoses på annat sätt, exempelvis genom hjälpmedel.
Du kan få bidrag oavsett om du äger din bostad eller om du bor i en hyres- eller bostadsrätt. Du kan bara få bidrag till din permanenta bostad och inte till en sommarstuga eller annan fritidsbostad.
Hyresrätt eller bostadsrätt
Om du bor i hyres- eller bostadsrätt och vill anpassa din bostad behöver du ett så kallat ägarmedgivande från din hyresvärd eller bostadsrättsförening. Du kan ordna med ägarmedgivande på egen hand eller be kommunen om hjälp.
Köpa eller byta bostad
Om du ska byta bostad måste du välja en som är lämplig för din funktionsnedsättning. Det är bara i undantagsfall som du kan få bidrag för att anpassa en bostad efter köp eller byte. Vill du vara säker på vad som gäller bör du kontakta kommunen innan du skriver kontrakt för att hyra eller köpa en ny bostad.
Nybyggnation
Vid nybyggnation är rätten till bostadsanpassning begränsad. Du kan inte få bidrag för grundläggande funktioner och åtgärder som alla behöver i ett bostadshus. Enligt bygglagen ska bostaden utformas så att den är lämplig sett till din funktionsnedsättning, både med nuvarande och framtida behov.
Skicka in din ansökan
Skicka in din ansökan tillsammans med dina handlingar till följande adress:
Lerum kommun
Sektor stöd och omsorg
Bostadsanpassning
443 80 Lerum
Beslut
När vi fått din ansökan kontaktar handläggaren dig eller din kontaktperson för att gå igenom din ansökan och eventuellt boka ett hembesök.
Handläggaren startar en utredning och fattar beslut utifrån lagen om bostadsanpassningsbidrag. Du får sedan ett skriftligt besked på posten tillsammans med information om hur du ska beställa och betala för arbetet.
Enligt förvaltningslagen har du rätt att få ett beslut inom sex månader om inget saknas i din ansökan. Tiden fram till beslut är normalt mellan 4–12 veckor beroende på ärendets komplexitet.
Överklaga beslut
Om du tycker att beslutet är felaktigt kan du överklaga det. För att ditt överklagande ska tas upp måste kommunen ha fått ditt brev inom tre veckor från den dag du fick beslutet. Om ingen ny information lagts till i ärendet som gör att kommunen ändrar beslutet så skickas överklagan vidare till förvaltningsrätten i Göteborg.
Beställa arbetet
När du har fått beslut om bidrag väljer du själv vilket företag du vill anlita och gör ett avtal med dem. Om du behöver kan du få hjälp av en handläggare med att ta kontakt med en entreprenör och få en offert. Anpassningen i hemmet behöver göras på rätt sätt och följa Boverkets byggregler. Tänk på att det är konsumentlagstiftningen som gäller mellan dig som privatperson och entreprenören från byggföretaget som du anlitar.
Godkännande och utbetalning
När anpassningen är gjord kontaktar kommunen dig för en uppföljning. Har du synpunkter på anpassningen kontaktar du i första hand entreprenören som utfört arbetet. Om anpassningen är godkänd av dig som sökande och av handläggaren så betalas det beslutade kontantbidraget ut till dig.
När fakturan kommer till dig från entreprenören så kommer samtidigt en kopia på fakturan till bostadsanpassningsenheten. Kontantbidraget sätts därefter in på det konto du uppgav på ansökningsblanketten. Du betalar fakturan till entreprenören när bidraget satts in på ditt konto.
Reparationsbidrag
Du äger själv din anpassning. Det betyder att det är du som står för reparationer om anpassningen har använts på fel sätt eller orsakat skador. Du kan ansöka om bidrag för reparation och besiktning av tekniskt avancerade produkter, exempelvis:
- hiss
- dörrautomatik
- höj- och sänkbart kök.
Du kan ansöka om reparationsbidrag genom att fylla i en ansökningsblanketten. Var noga med att fylla i alla uppgifter och skriva under den.
Kontakta kundcenter KomIn
Kontakta kommunens kundcenter KomIn om du har frågor om bostadsanpassningsbidrag, reparationsbidrag och återställningsbidrag.
Telefon: 0302-52 10 00
E-post: kommun@lerum.se
Mer information
- Lag om bostadsanpassningsbidrag Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Hantering av personuppgifter
- Boverkets information om bostadsanpassningsbidrag Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Boverkets information om reparationsbidrag Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Boverkets information om återställningsbidrag Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Senast uppdaterad: