Stöd i ordinärt boende
Det finns olika typer av stöd som du kan få i ditt hem, för att du bättre ska klara av din vardag. Här får du veta mer om boendestöd, hemtjänst, trygghetslarm och avlösarservice.
Boendestöd
Boendestöd är en praktisk och social insats för dig med psykiska, neuropsykiatriska, intellektuella och/eller neurologiska funktionsnedsättningar. Boendestöd är en kostnadsfri insats där du ska kunna behålla ditt boende och få stöd i att hantera din vardag. Du kan få boendestöd på vardagar, helger och kvällar men inte på nätter.
Insatsen består av stöd i den dagliga livsföringen i ordinärt boende. Med det menas att du får stöd i ditt hem med förutsägbara, ofta återkommande, aktiviteter eller situationer av vardagligt slag. Det kan exempelvis vara stöd i att sköta ditt hem eller planera inför olika ärenden. Lerums kommun strävar efter att du ska få stöd av ett fåtal boendestödjare för att skapa kontinuitet och trygghet.
Motiverande stöd och praktisk hjälp
Stödet kan bestå av så kallade motivations- och aktiveringsinsatser och pedagogiska insatser. Själva stödet är dock inte begränsat till ditt hem utan kan även omfatta aktiviteter utanför boendet. En central del är att aktiviteterna bör göras tillsammans med dig. Du kan få stöd för att exempelvis:
- sköta ditt hem och med hushållssysslor
- genomföra och planera inför olika ärenden
- ha kontakt med sjukvård och myndigheter
- delta i aktiviteter
- skapa struktur i vardagen
- bryta social isolering.
Boendestöd är en samlad insats med både praktisk hjälp och motiverande stöd som kan variera över tid och i omfattning. Stödet ska tillgodose hela ditt behov av stöd och hjälp i hemmet. Det kan innebära att du ibland enbart får motiverande stöd så att du själv kan genomföra olika aktiviteter. I andra perioder kan stödet vara mer inriktat på praktisk hjälp.
Är behovet mer omfattande av praktisk hjälp över längre tid kan det istället bli aktuellt med hemtjänst.
Ansök om boendestöd
För att ansöka om boendestöd ska du kontakta kundcenter KomIn. De kopplar dig till funktionshinderenheten där en socialsekreterare tar emot din ansökan. När du ansökt gör vi en utredning för att se om du har rätt till boendestöd.
Hemtjänst och trygghetslarm
Du som behöver hjälp hemma på grund av ålder, funktionsnedsättning eller sjukdom kan ansöka om hemtjänst. Du kan få hjälp några gånger i månaden eller en till flera gånger per dygn. Hur ofta och vad du ska få hjälp med beror på vad du vill och behöver.
Trygghetslarm är ett armband med en knapp som du kan trycka på om du behöver hjälp vid akuta situationer i hemmet, exempelvis om du ramlar. Syftet med ett trygghetslarm är att du ska känna dig trygg med att vistas hemma.
Du som är under 67 år och som på grund av dina funktionsnedsättningar behöver hemtjänst och trygghetslarm kan vända dig till funktionshinderenheten. Om du är över 67 år ska du vända dig till Myndighet äldre. Kontakta kundcenter KomIn så kopplar de dig dit.
Mer information om hemtjänst och trygghetslarm finns på sidorna Hemtänst och Trygghetslarm och digitalt lås.
Ansök om hemtjänst och trygghetslarm, under 67 år
Om du är under 67 år och vill ansöka om hemtjänst eller trygghetslarm ska du kontakta kundcenter KomIn. De kopplar dig till funktionshinderenheten där en socialsekreterare tar emot din ansökan. När du ansökt gör vi en utredning för att se om du har rätt till insatsen.
Mer information
Kontakta kundcenter KomIn
Telefon: 0302-52 10 00
Funktionshinderenheten har telefontid:
- måndag–torsdag, klockan 13–16
- fredag, klockan 13–15
Senast uppdaterad: