Personligt ombud
Ett personligt ombud är en person som är anställd av kommunen. Ombudet fungerar som ett stöd för dig som återhämtar dig från psykisk ohälsa.
Den personliga ombudet har en fristående ställning mot kommunens verksamhet precis som mot andra myndigheter. Tjänsten finns för dig som:
- är 18 år eller äldre
- har en psykisk funktionsnedsättning
- har behov av stöd, service, rehabilitering och sysselsättning.
Syftet med personligt ombud
Ett personligt ombud vill göra det möjligt för dig att återta kontrollen och makten över ditt eget liv. Det är för att du ska få möjlighet att påverka ditt eget stöd och din rehabilitering.
Arbetsuppgifter för personliga ombud
- Att tillsammans med dig identifiera och uttrycka dina behov av stöd, service, rehabilitering och sysselsättning.
- Se till att du får stöd och service utifrån dina egna önskemål, behov och lagliga rättigheter.
- Att tillsammans med dig se till att olika insatser planeras, samordnas och genomförs.
- Hjälpa dig i kontakt med olika myndigheter.
- Se till att du har tillgång till rehabilitering, sysselsättning och arbete.
Skillnaden mellan personligt ombud och andra verksamheter
- Du ger oss uppdrag och vi kommer tillsammans överens om mötesplats.
- Ett personligt ombud beslutar inte om någon insats eller behandling. Hen för därför inte någon dokumentation.
- Alla anteckningar som vi skriver är helt öppna för dig att läsa, men inte för någon annan.
- Ett personligt ombud är ett kostnadsfritt stöd som avslutas när uppdraget är utfört.
Vill du bli kontaktad av det personliga ombudet?
Du kan fylla i formuläret på den här sidan, så kontaktar vi dig. Om du hellre vill ringa direkt till det personliga ombudet når du hen via telefonnumren under rubriken Kontakt.
Personuppgifterna behandlas i enlighet med dataskyddsförordningen.
Hantering av personuppgifter
Kontakt
Personligt ombud
Telefon 1: 0302-52 19 51
Telefon 2: 076-895 02 95
Kundcenter KomIn
Telefon: 0302-52 10 00
E-post: kommun@lerum.se
Senast uppdaterad: