Värdegrund och värdighetsgarantier
Socialtjänstlagen, SoL, styr äldreomsorgens verksamheter. Den innehåller en natonell värdegrund om ökat inflytande för brukare.
Värdegrund
En värdegrund byggs upp av gemensamma värderingar om hur vi ska bemöta varandra. Värdegrunden beskriver det förhållningssätt som personalen ska ha i sitt arbete. Äldreomsorgen i Lerums kommun jobbar efter en specifik värdegrund.
- Alla människor har lika värde, alla har rätt att mötas med respekt, tydlighet, lyhördhet, hänsyn och acceptans för hur var och en är.
- Vi upprättar en genomförandeplan i samråd med den enskilde, som är delaktig i hur omsorgen ska vara utformad.
- Vi bemöter varje människa med respekt, integritet och frihet att välja.
- Vi värnar om att den enskilde som får leva sitt liv i enlighet med sin personlighet och identitet.
- Vi bidrar till att stärka den enskildes självkänsla och tilltro till sin egen förmåga.
- Vi beaktar att den enskilde kan befinna sig i beroendeställning och vi verkar alltid för ett respektfullt bemötande.
- Vi ger insatser av god kvalitet genom att personalen som möter den enskilde, i största möjliga mån har lämplig utbildning och erfarenhet.
- Vi arbetar på ett sätt som skapar förtroende och trygghet för den enskilde.
- Vi strävar efter att kunna ge både insatskontinuitet och personalkontinuitet.
Äldreomsorgens lokala värdighetsgarantier
En värdighetsgaranti är ett löfte och en upplysning om vad vi tillsammans ser som prioriterade områden. Genom värdighetsgarantierna tar kommunen på sig ett antal skyldigheter. De ska ge ett mervärde, både för den enskilde och för
medarbetare.
Den enskilde, anhöriga och övriga invånare kan med värdighetsgarantierna få
insikt i de etiska värden som ska prägla arbetet och bemötandet i äldreomsorgen.
Värdighetsgarantier för hemtjänsten
- Om du inte är nöjd med din fasta omsorgskontakt har du rätt att byta.
- Insatser görs på de tider du kommit överens med hemtjänsten om. Personalen kontaktar dig på det sätt du önskar vid avvikelser mer än 30 minuter.
- En genomförandeplan ska göras inom två veckor från att insatsen startat tillsammans med dig. Uppföljning sker en gång per år eller tidigare om dina behov förändras.
Värdighetsgarantier för särskilt boende
- Nattfasta garanteras från dina önskemål och behov. Du garanteras att inte ha längre nattfasta än tio timmar.
- Alla som bor på ett äldreboende i Lerums kommun garanteras
möjligheten till två självvalda aktiviteter per termin. - Alla som bor på ett äldreboende i Lerums kommun ska erbjudas
möjlighet till 30 minuter i veckan själv med en personal.
Om vi inte lever upp till garantin
Vi gör allt vi kan för att rätta till fel och brister. När du tycker att vi inte lever upp till vad vi garanterar, skriv ner dina synpunkter via e-tjänsten Lämna synpunkter och klagomål, eller via sidan Synpunkter och klagomål.
Du erbjuds ett samtal med ansvarig chef inom sju arbetsdagar från det att du lämnat in dina synpunkter. Vi löser problem i dialog. Dina synpunkter dokumenteras och följs upp i en handlingsplan.
Senast uppdaterad: