Socialtjänstlagen, SoL, styr alla äldreomsorgens verksamheter. Den innehåller en natonell värdegrund om ökat inflytande för brukare.
Socialtjänstlagens verksamhet, som rör omsorg om äldre, ska inrikta sig på att äldre personer får leva ett värdigt liv och må bra.
En värdegrund byggs upp av gemensamma värderingar om hur vi ska bemöta varandra. I en verksamhet beskriver värdegrunden det förhållningssätt som personalen ska ha i sitt arbete. Äldreomsorgen i Lerums kommun jobbar efter en specifik värdegrund.
En värdighetsgaranti är både ett löfte och en upplysning om vad du som brukare och vi som utförare ser som prioriterade områden. Genom värdighetsgarantierna har kommunen ett antal uppgifter som ger ett mervärde för både brukare och personal.
Genom de lokala värdighetsgarantierna kan den äldre, anhöriga och övriga invånare få veta vilka etiska värden som ska prägla arbetet och bemötandet i äldreomsorgen i Lerums kommun. Värdighetsgarantierna är ett utvecklingsinstrument och en kvalitetssäkring i det fortsatta förbättrings- och värdegrundsarbetet.
Alla som bor på ett äldreboende i Lerums kommun:
Vi vill gärna rätta till fel och brister. När du tycker att vi inte kan leva upp till vad vi garanterar, skriv in dina synpunkter eller förslag. Du kan också använda en blankett. Den kan du få av personal eller enhetschef.
Du erbjuds ett samtal med ansvarig chef inom sju arbetsdagar från det att du lämnat in blanketten. Vi löser problemet i dialog. Dina synpunkter dokumenteras och följs upp i en handlingsplan.
Senast uppdaterad:
Skriv gärna till oss om du har synpunkter gällande Lerum.se
Skriv gärna till oss om du har synpunkter gällande Lerum.se