Ansök om bistånd
Bistånd kallas de stöd- och hjälpinsatser som du kan få enligt socialtjänstlagen. Du kan ha rätt till bistånd i form av exempelvis stöd och hjälp i hemmet.
Hur du ansöker om bistånd för äldre
Om du vill ansöka om bistånd kan du använda blanketten Ansökan enligt socialtjänstlagen. Som bistånd räknas exempelvis vård och omsorg eller tillgång till trygghetslarm. Grunden för alla insatser är att de görs frivilligt och att du själv får bestämma vad du vill ansöka om. Ansökan är personlig och prövas enligt de lagar som finns.
Tid från ansökan till beslut
Vi hanterar din ansökan skyndsamt. Hur lång tid det tar från att du ansöker till att du får ditt beslut beror på vad du har för behov och hur din situation ser ut. De flesta ansökningar handläggs inom tre månader.
Om du vill ha mer information om bistånd eller har frågor kan du kontakta kuncenter KomIn, som kopplar dig till en socialsekreterare.
Stöd- och hjälpinsatser inom bistånd
För att avgöra om du har rätt till den insats du har ansökt om görs en utredning. Handläggaren har en personlig kontakt med dig för att ta reda på ditt behov av insatser. Antingen via besök i ditt hem eller digitalt. Beslut om insatser är oftast tidsbegränsade och kan överklagas. En handläggare utreder och beslutar om:
- hemtjänst
- dagverksamhet
- korttidsboende och växelboende
- trygghetslarm
- äldreboende.
Bistånd enligt socialtjänstlagen
Om du är äldre och behöver hjälp i vardagen kan du ansöka om bistånd hos kommunen. De insatser som godkänns är de som stärker din möjlighet att leva ett självständigt liv. Äldre personer kan ha rätt till bistånd för flera olika saker. Både för försörjning och för behov som gäller ditt sätt att leva, exempelvis stöd och hjälp i hemmet eller särskilt boende.
I socialtjänstlagen regleras att socialtjänstens omsorg om äldre ska inriktas på att äldre personer får leva ett värdigt liv och känna välbefinnande.
Socialnämnden ska verka för att äldre människor får möjlighet att leva och bo självständigt under trygga förhållanden och ha en aktiv och meningsfull tillvaro i gemenskap med andra.
Överklaga beslut
Beslut om hjälp med insatser är ofta tidsbegränsade. Är du inte nöjd med beslutet kan du överklaga.
Kontakta kundcenter KomIn
Du kommer i kontakt med en socialsekreterare genom kommunens kundcenter KomIn.
Telefon: 0302-52 10 00
E-post: kommun@lerum.se
Senast uppdaterad: