Ritningar och kartor i bygglovsprocessen
För att ditt beslut om bygglov ska gå så snabbt som möjligt är det viktigt att du skickar in rätt ritningar från början.
Film som visar olika ritningar och kartor
I filmen visar vi exempelritningar som motsvarar de ritningar som bygglovsenheten behöver för att kunna fatta beslut om ditt bygglov eller bygganmälan.
Olika typer av ritningar och kartor
Det finns olika typer av kartor som kan behövas när du ansöker om bygglov. Vilken typ som behövs beror på vad du ska bygga eller göra. Här får du information om vad de olika kartorna innebär. Du kan alltid kontakta bygglovsenheten om du har frågor. Om du behöver fler än tio kopior tar kommunen ut en avgift. Du kan även få handlingarna digitalt.
Nybyggnadskarta
Om du ska bygga nytt eller om inom detaljplanerat område och/eller inom sammanhållen bebyggelse krävs en nybyggnadskarta. Det är inget du ritar själv utan du beställer den av kommunen via e-tjänsten. Nybyggnadskartan är underlag till den situationsplan som du tar fram.
På en nybyggnadskarta finns uppgifter om bland annat markförhållanden, gatuhöjder, fastighetsgränser, bestämmelser i detaljplan och vatten- och avloppsanslutningar. Det finns olika typer av nybyggnadskartor och vilken du behöver beror på vad du ska göra. I beställningen berättar du vad du ska göra. Då ger vi dig rätt typ av karta.
Situationskarta/Situationsplan
Om du söker bygglov måste du lämna en så kallad situationskarta. Situationskarta kallas även situationsplan. För att kunna ta fram en situationsplan behöver du ett aktuellt underlag för din fastighet. Det är en så kallad nybyggnadskarta som du beställer av kommunen. På nybyggnadskartan ritar du in vad du vill göra och tillsammans blir det en situationsplan.
Situationsplanen ska:
- visa fastigheten och fastighetsgränser
- visa markens nivå
- visa befintligt eller planerat läge för byggnader, tillbyggnader och andra anläggningar på tomten, i förhållande till tomtens gränser
- visa markdispositioner som exempelvis planteringar och parkeringsplatser
- utgå ifrån kommunens primärkarta, varifrån de hämtat din beställda nybyggnadskarta.
Tillbyggnad
Vid tillbyggnad använder bygglovsenheten endast utdrag från primärkartan oberoende av vilket område i kommunen som bygglovet gäller. Då används alltså inte en nybyggnadskarta.
Tomtkarta
När du söker enklare bygglov eller ska göra en bygganmälan måste du lämna en så kallad situationsplan i din ansökan. För att kunna ta fram en situationsplan behöver du ett aktuellt underlag för din fastighet. I de fall där det inte krävs en nybyggnadskarta, som är avgiftsbelagd, så kan du använda en tomtkarta, som är kostnadsfri, som underlag.
Du kan spara ner en tomtkarta själv genom kommunens e-tjänst. Du kan då se kartan direkt och även välja att skriva ut eller spara den som ett pdf-dokument.
Tomtkartan kan användas för att exempelvis:
- ansöka om tillbyggnad
- anmälningsärenden för attefallshus
- nybyggnation av komplementbyggnader.
Om du är osäker på vad krävs i ditt ärende kan du fråga din bygglovshandläggare.
Tomtkartan visar tomtens begränsningar, mått och markens nivå. På tomtkartan kan du även se planteringar, hårdgjorda ytor, parkeringsplatser och liknande. Det kan förekomma att just din fastighet inte är uppdaterad i primärkartan. Om du upptäcker några fel så skicka ett e-postmeddelande till GIS-enheten.
Planritning
En planritning visar byggnaden uppifrån. Måtten på en planritning ska ange yttermått på det du ska bygga. Det ska vara lätt att beräkna arean på byggnaden. Planritningen ska visa:
- hur de olika rummen är placerade i förhållande till varandra
- vad de olika utrymmena ska användas till
- entré, rumsindelning, dörrar, fönster, trappor
- eventuell eldstad, rökgång eller skorsten
- eventuella balkonger och altaner.
Vid tillbyggnad ska du markera tydligt vad som är befintligt och vad som ska byggas till. Ibland kan en ritning på befintligt utseende och en med den tilltänkta åtgärden behövas. Du måste också visa hela byggnadens plan, inte bara tillbyggnaden.
Tänk på att plan-, fasad- och sektionsritningar måste stämma med varandra.
Fasadritning
En fasadritning visar den eller de fasader som ansökan gäller. Den ska ritas som om den ses rakt framifrån.
- Den ska tydligt visa vilket material fasad och tak har.
- Lägg gärna till vilken eller vilka kulörer du tänkt använda.
- Om marknivån ändras, ska befintliga och nya marklinjer redovisas ända till tomtgränsen.
Tänk på att plan-, fasad- och sektionsritningar måste stämma med varandra.
Sektionsritning
En sektionsritning visar hur byggnaden ser ut i genomskärning. Den ska visa
- rumshöjder och våningshöjd
- byggnadshöjd
- bjälklagens placering
- taklutning
- färdig golvnivå
- marknivå vid entréer och hur byggnaden ansluter till marken.
Vid behov kan flera sektioner krävas. Tänk på att plan-, fasad- och sektionsritningar måste stämma med varandra.
Husutstakning och lägeskontroll
Husutstakning innebär att läget för en blivande byggnad märks ut på marken så att det stämmer med bygglovet.
Lägeskontroll innebär att byggnadens placering kontrolleras mot beviljat bygglov. Oftast görs lägeskontrollen före gjutning, när grunden formsatts. Det är bra att göra lägeskontrollen så tidigt som möjligt så att eventuella fel kan rättas till innan gjutning sker.
Om husutstakning eller lägeskontroll krävs får du information om det i bygglovsbeslutet och vid det tekniska samrådet.
Rätt ritningar
Du kan göra ritningar för hand eller digitalt. Vissa ritningar kan du göra själv, men oftast är det bättre att ta hjälp av en sakkunnig. För konstruktionsritningar behövs alltid en sakkunnig. Om ritningarna inte uppfyller kraven förlängs handläggningstiden eftersom du då måste skicka in nya ritningar som uppfyller kraven. Det finns några saker som den som ritar behöver tänka på.
Papper
- Använd vitt papper. Inte rutat, linjerat eller färgat.
- Ritningsformat ska vara A4 eller A3.
Mått
- Måtten ska vara i meter med en decimals noggrannhet.
- Ritningarna ska vara i skala 1:100. En skala på 1:100 betyder att det du ritar är förminskat 100 gånger. En meter i verkligheten blir alltså 1 centimeter på ritningen.
- Ritningarna ska tydligt visa mått: höjd, längd, bredd eller avstånd.
Innehåll
- På varje ritning ska det finnas en informationsruta (ritningshuvud) längst ner i högra hörnet. Den ska innehålla fastighetsbeteckning, skalstock, skala, handlingens innehåll, pappersformat, datum och vem som ritat.
- Vid tillbyggnad av befintlig byggnad ska ritningarna visa vad som ska förändras och på vilket sätt, både på fasadritning och planritning.
Spara
- Ange i filen om originalritningen är i A4 eller A3.
- Spara varje enskild ritning i en separat fil. Du ska inte spara dem i en och samma fil.
Skicka
- Ritningarna skickas in i PDF-format via e-tjänsten.
- Filerna du bifogar får inte vara mer än 9 megabyte, MB, per fil. Om du inte kan komprimera filerna kan du skicka in ritningarna via e-post eller post. Hänvisa i så fall till din digitala ansökan och ange fastighetsbeteckning.
Bygglovsarkivet
I bygglovsarkivet i Lerums kommun kan det redan finnas olika slags ritningar på många av de byggnader som finns i kommunen. Om du behöver någon av dessa ritningar kan du, om de finns, beställa dem från arkivet:
- planritning
- fasadritning
- sektionsritning
- situationsplan
- konstruktions- och ventilationsritningar
- övriga handlingar rörande bygglov och bygganmälan.
Kontakta GIS- och bygglovsenheten
Bygglovsenheten
Telefon: 0302-52 10 00
E-post: bygglovsenheten@lerum.se
GIS-enheten
E-post: gis@lerum.se
Senast uppdaterad: