Anmälan och ansökan för bygglov
Här kan du läsa om hur en bygglovsprocess går till. För att få bygga nytt, bygga till eller ändra en byggnad kan du behöva söka olika typer av bygglov eller göra en anmälan via e-tjänsten. Det är bygglovsenheten i Lerums kommun som hanterar din anmälan eller ansökan om lov.
E-tjänster
- Ansök, anmäl och ändra byggärenden Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Ansök om förhandsbesked Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Beställ nybyggnadskarta Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Beställ bygglovsritningar Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Anmäl installation eller ändring av eldstad Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Ta fram en tomtkarta Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Film som visar olika ritningar och kartor
I filmen visar vi exempelritningar som motsvarar ritningar som bygglovsenheten behöver för att kunna fatta beslut om ditt bygglov eller bygganmälan.
Ta reda på vad som gäller
Börja med att ta reda på vad som gäller för det du ska bygga eller ändra. Vissa saker kräver lov och andra en anmälan. Var ute i god tid med din ansökan, särskilt inför sommaren eftersom många söker bygglov då. Förbered gärna de handlingar som behövs och fyll i ansökan noggrant. Det underlättar för handläggaren och gör att du kan få beslut snabbare. Du kan se vad det kostar med ditt bygge i kommunens bygglovstaxa.
Bygglov och anmälan
Du ansöker om lov och gör anmälan via e-tjänsten. I ansökan behöver du skicka med olika typer av dokument, beroende på vad du ska göra. Det finns några saker som ofta behövs i en bygglovsansökan:
- plan- och fasadritningar
- sektionsritningar
- situationsplan
- nybyggnadskarta behövs för nya byggnader
- om det saknas kommunalt avlopp till fastigheten behöver du ett godkännande från miljöenheten om enskild avloppsanläggning
- förslag på kontrollansvarig. Den som är kontrollansvarig ska vara godkänd enligt plan- och byggnadslagen, PBL. Vid vissa åtgärder, exempelvis garage, behövs oftast inte någon kontrollansvarig.
När du skickat in din ansökan kontrolleras den. Om allt i din ansökan godkänns får du ett bygglov. Bygglovsenheten bedömer din ansökan utifrån:
- plan- och bygglagen
- kommunens detaljplaner
- kommunens områdesbestämmelser.
Plan- och bygglagen styr vilka åtgärder som kräver bygglov och anmälan. Om du behöver lov eller bara behöver anmäla beror på om fastigheten är:
- inom detaljplanerat område
- utanför detaljplanerat område men inom sammanhållen bebyggelse
- utanför detaljplanerat område men utanför sammanhållen bebyggelse
- utanför detaljplanerat område men inom områdesbestämmelser, landskapsbildskydd och/eller strandskydd.
Hur lång tid tar det att få bygglov?
En ansökan om bygglov ska hanteras inom 10 veckor från den dag som ansökan kom in. Om det saknas handlingar i din ansökan, exempelvis en ritning, börjar tiden för hantering att räknas på nytt den dagen som de kompletterande handlingarna kommit in. I särskilda fall kan handläggningstiden förlängas till 20 veckor en gång, exempelvis om ditt ärende är komplext eller om det saknas handlingar.
Vad innebär detaljplanerat område?
Kort sagt reglerar en detaljplan vad och hur något får byggas inom ett område. Det är kommunen som tar fram detaljplanerna för områden i kommunen. Detaljplanerna tas fram utifrån översiktsplanen. Vissa områden har en detaljplan och andra inte. Om det inte finns någon kan kommunen behöva ta fram en innan du får börja bygga. På sidan om detaljplaner och områdesbestämmelser kan du läsa mer om detaljplaner.
Vet du inte om din tomt ligger i ett detaljplanerat område är du välkommen att kontakta bygglovsenheten.
Startbesked
Du måste ha ett startbesked för att få börja bygga. Det gäller även om du har anmält eller fått ett godkänt bygglov, marklov eller rivningslov. Om du börjar bygga eller ändra utan startbesked får du betala en byggsanktionsavgift. Du får börja bygga fyra veckor efter det att beslutet om lov kungjorts i Post- och inrikes tidningar och du fått ditt startbesked. I mindre projekt kan du få ditt startbesked samtidigt som du får beslut. Även då behöver du vänta fyra veckor efter att lovet kungjorts innan du börjar bygga eller ändra.
Då får du startbesked
- efter eventuellt tekniskt samråd
- efter att kompletterande ritningar eller dokument har lämnats in eller om samråd inte behövs
- direkt i bygglovsbeslutet.
Om du anmält något du vill bygga eller ändra och inte behövt ansöka om lov får du startbesked när åtgärden är godkänd.
Det här innehåller ett startbesked
- den kontrollplan som ska gälla
- vilka villkor som ska gälla för att du ska få börja med det du planerat
- information om vilka dokument som ska lämnas in för att få ett slutbesked, när åtgärden är klar.
Så länge gäller ett startbesked
- Ett startbesked för ett lov gäller lika länge som lovet. Du behöver börja bygga eller ändra inom två år från datumet och avsluta det du bygger eller ändrar inom fem år.
- Ett startbesked för en anmälan gäller i två år.
Tekniskt samråd, slutbesked och slutsamråd
När du fått ditt beslut om bygglov kan kommunen kalla dig till ett tekniskt samråd. Det är ett möte där du och din handläggare går igenom det du ska bygga eller ändra. Om det är en enklare åtgärd du ska göra krävs inget tekniskt samråd. På samrådet går vi bland annat igenom:
- hur arbetet ska planeras och organiseras
- ditt förslag på kontrollplan och andra inskickade handlingar
- behov av tillsyn och kontroll, av bygglovsenheten eller andra tillsynsåtgärder
- åtgärder för besiktning
- vilken samordning som behövs.
Slutbesked
Du får inte börja använda det du har byggt eller ändrat innan du fått ett slutbesked. Ansök om slutbesked i e-tjänsten. Du får ett slutbesked om alla ställda krav har uppfyllts.
Slutsamråd
Ibland behövs ett slutsamråd för att se om bygget är färdigt att användas. Det är oftast vid större eller komplexa projekt. Då går du, en byggnadsinspektör och kontrollansvarig igenom projektet. Efter det ska en undertecknad kontrollplan, en kommentar från kontrollansvarig och övriga eventuella dokument lämnas in till bygglovsenheten. Om allt är godkänt får du ett slutbesked.
Projekt som inte kräver tekniskt samråd behöver lämna in en undertecknad kontrollplan och övriga eventuella intyg för att få slutbesked.
Förhandsbesked
Om du vill bygga något nytt inom ett område som saknar detaljplan bör du söka ett förhandsbesked innan du lämnar in en bygglovsansökan.
Vad är ett förhandsbesked?
Vid en ansökan om förhandsbesked gör miljö- och byggnadsnämnden lokaliseringsprövning. Det betyder att den aktuella platsen undersöks för att se om den är lämplig att bygga på. Syftet med ett förhandsbesked är att du som söker ska kunna få ett bindande besked. Ett negativt förhandsbesked kan överklagas av den som söker.
Då ska du söka ett förhandsbesked
Om du vill bygga en ny huvudbyggnad utanför detaljplanerat område är det lämpligt att söka ett förhandsbesked. Med ett positivt förhandsbesked kan du sedan ansöka om en fastighetsreglering hos Lantmäteriet.
Fastighetsreglering Lantmäteriet Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Då ska du inte söka ett förhandsbesked
Om platsen ligger inom detaljplanerat område behövs oftast inte ett förhandsbesked. Det beror på att området regleras i detaljplanen och bygglov kan sökas direkt.
Förhandsbesked gäller i två år
Förhandsbeskedet gäller i två år och kan inte förlängas. Miljö- och byggnadsnämnden kan inte ta tillbaka det om du ansöker om bygglov inom två år. Om du inte ansöker om bygglov inom två år slutar förhandsbeskedet att gälla.
Så ansöker du om förhandsbesked
Du ansöker via e-tjänsten. För att söka ett förhandsbesked behöver du lämna in dessa handlingar:
- ansökan
- situationsplan i skala 1:400 eller 1:1000
- eventuella fasadritningar
- eventuellt tillstånd från miljöenheten att anlägga enskild avloppsanläggning. Det gäller om fastigheten inte ska kopplas på det kommunala avloppsnätet.
- eventuellt strandskyddsdispens från miljöenheten, om fastigheten ligger inom strandskyddsområde.
Om fastigheten ligger inom både strandskydd och landskapsbildskydd är det Länsstyrelsen som beslutar om dispens kan ges.
Överklaga bygglov, förhandsbesked, marklov och rivningslov
Om du är missnöjd med ett beslut som gäller bygglov, förhandsbesked, marklov och rivningslov kan du överklaga beslutet. Du kan också överklaga kommunens beslut att anta, upphäva eller ändra detaljplaner, områdesbestämmelser och fastighetsplaner. Beslutet om ditt lov styrs av plan- och bygglagen.
Din överklagan ska göras inom tre veckor från den dag du fick beslutet. Om du inte överklagar inom den perioden vinner beslutet laga kraft och kan inte längre överklagas. Så här är processen för en överklagan:
- Kommunen tittar om överklagandet har kommit in i rätt tid. De kan också själv rätta till vissa beslut.
- Överklagandet skickas till Länsstyrelsen som handlägger ärendet.
- Länsstyrelsen tar ett beslut och skickar det till berörda parter och kommunen.
Bygglovsenhetens rådgivning
Du är välkommen att kontakta oss för frågor om exempelvis bygglovsansökan, ritningar och vilka åtgärder som behöver bygglov. Kontakta oss genom att:
- skicka in din fråga via e-post till bygglovsenheten. Se e-postadress under Kontakt.
- kontakta kundcenter KomIn för att bli uppringd för rådgivning inför ditt projekt.
- boka rådgivningstid med en bygglovshandläggare via vår e-tjänst Boka tid med en bygglovshandläggare. Rådgivningen kan ske via personligt möte i kommunhuset i centrala Lerum, via telefon eller via digitalt möte. Du väljer önskad mötesform i e-tjänsten.
Måndagar klockan 16-18 och onsdagar klockan 8-10 har vi telefonrådgivning utan tidsbokning. Måndag 26 augusti har vi ingen telefonrådgivning med anledning av en utbildning.
Kontakt
Bygglovsenheten
Om du vill ha lite längre rådgivning kan du boka en tid via e-tjänsten. Har du kortare frågor är du välkommen att ringa eller skicka e-post.
Telefon: 0302-52 10 00
E-post: bygglovsenheten@lerum.se
Energirådgivning
Önskar du rådgivning om exempelvis uppvärmning, solceller och elbilsladdning kan du kontakta kommunens energirådgivning.
Telefon: 0302-52 10 00
E-post: energiradgivning@lerum.se
Miljöenheten
Telefon 1: 0302-52 14 64
Telefon 2: 0302-52 14 92
E-post: miljoenheten@lerum.se
Kundcenter KomIn
Telefon: 0302-52 10 00
E-post: kommun@lerum.se
Hitta på sidan
Senast uppdaterad: