Tillfällig vistelse
Nedan följer information till dig som är i behov av insatser enligt socialtjänstlagen och som planerar att tillfälligt vistas i Lerums kommun.
Tillfällig vistelse i Lerums kommun
Om du planerar att tillfälligt vistas i Lerums kommun och har behov av insatser enligt socialtjänstlagen så som exempelvis trygghetstelefon eller hemtjänst ska du kontakta din socialsekreterare i den kommun där du bor med din ansökan. Socialsekreteraren i din hemkommun kommer att pröva din ansökan, utreda behovet av insatser och fatta ett beslut på om du har rätt till insatser vid din vistelse i Lerums kommun.
Fär att vi ska kunna planera ditt besök på bästa sätt så behöver vi få information om din vistelse minst tre veckor innan du kommer. Om du väljer att förlänga din vistelse behöver vi få även denna information minst tre veckor i förväg. Detta är en nödvändig förutsättning för att vi ska kunna planera för den hjälp du behöver.
Information till dig som är biståndshandläggare i hemkommunen
Inför vistelsen i Lerums kommun behöver beställningen komma in till kommunen senast tre veckor innan vistelsen börjar. Det gäller även för förlängning av vistelse. Beställningen gör du på en särskild blankett som du får av en socialsekreterare. Blanketten skickar du till ansvarig socialsekreterare i Lerums kommun.
Tillfällig vistelse i annan kommun
Om du bor i Lerums kommun och planerar att åka till en annan kommun där du behöver stöd och hjälp under vistelsen kan du få hjälp från kommunen. Ta kontakt med en socialsekreterare i Lerums kommun.
Kontakta socialsekreterare
Du kan kontakta en socialsekreterare via kommunens kundcenter KomIn.
Telefon: 0302-52 10 00
E-post: kommun@lerum.se
Senast uppdaterad: