Tillfällig vistelse
Här finns information till dig som behöver insatser enligt socialtjänstlagen och som planerar att tillfälligt vistas i Lerums kommun.
Tillfällig vistelse i Lerums kommun
Om du planerar att tillfälligt vistas i Lerums kommun och behöver insatser enligt socialtjänstlagen, exempelvis trygghetslarm eller hemtjänst, ska du ansöka i den kommun där du bor. Socialsekreteraren i din hemkommun prövar din ansökan, utreder behovet av insatser och fattar ett beslut på om du har rätt till insatser vid din vistelse i Lerums kommun.
För att vi ska kunna planera ditt besök på bästa sätt så behöver vi få information om din vistelse minst tre veckor innan du kommer. Om du väljer att förlänga din vistelse behöver vi även få den informationen minst tre veckor i förväg. Det är nödvändigt för att vi ska kunna planera för den hjälp du behöver.
Till dig som är biståndshandläggare i hemkommunen
Inför vistelsen i Lerums kommun behöver beställningen komma in till oss senast tre veckor innan vistelsen börjar. Det gäller även för förlängning av vistelse. Beställningen gör du på en särskild blankett som du får av en socialsekreterare. Blanketten skickar du till ansvarig socialsekreterare i Lerums kommun.
Tillfällig vistelse i annan kommun
Om du bor i Lerums kommun och planerar att åka till en annan kommun där du behöver stöd och hjälp under vistelsen kan du få hjälp från kommunen. Ta kontakt med en socialsekreterare i Lerums kommun.
Kontakta socialsekreterare
Du kan kontakta en socialsekreterare via kommunens kundcenter KomIn.
Telefon: 0302-52 10 00
E-post: kommun@lerum.se
Senast uppdaterad: