Trygghetskamera
Vissa vill inte ha besök av hemtjänsten nattetid. Tillsyn via trygghetskamera innebär du kan få en trygghetskamera installerad hemma. Då utförs tillsynen digitalt.
Om du är lättväckt kan dörrar som öppnas och lampor som tänds vara besvärande eller upplevas som otryggt. Risken för fallolyckor ökar även till följd av tillsynsbesöken.
Vem kan ansöka?
Tillsyn är en insats som kan godkännas av en socialsekreterare. Du vänder dig till socialsekreteraren via kommunens kundcenter KomIn. Om du har tillsyn och den utförs av hemtjänst i dagsläget så kan du kontakta respektive hemtjänstgrupp eller kommunens kundcenter.
Nattillsyn via trygghetskamera
Nattillsyn är en insats som riktar sig till personer i ordinärt boende som har ett trygghetsbehov men inte behöver fysisk hjälp på natten. Tillsynen utförs på distans och digitalt via en trygghetskamera. Det innebär att du får kameran installerad i ditt hem av behörig personal som arbetar med larm- och låsinstallation, TDT-enheten. Trygghetskamera kostar inget extra.
Hur nattillsynen går till
En behörig medarbetare kopplar upp sig till trygghetskameran som är placerad så att din sovplats och omgivningen runtom syns. Kameran ger en bra bild oavsett om det är ljust eller mörkt i rummet och är anpassad för att varken ljud eller ljus ska störa nattsömnen. Tillsynen tar några sekunder till någon minut att genomföra. Om medarbetaren inte kan se dig görs en ny tillsyn efter 20 minuter. Om du fortfarande inte syns eller något hänt dig tillkallas natthemtjänsten, som gör hembesök hos dig.
Så utförs nattillsynen
Insatsen utförs efter överenskommelse mellan dig och hemtjänsten och kan förändras vid behov. Du kan själv välja om tillsynen ska göras fysiskt av hemtjänsten eller på distans via trygghetskamera. Om du till exempel har två tillsyner under natten, kan ett eller båda göras via trygghetskamera. Överenskommelsen dokumenteras i ett samtycke och i din genomförandeplan.
Nattillsynen utförs utifrån biståndsbeslutet om tillsyn och vid de tidpunkter du och hemtjänsten har kommit överens om.
Vem som kan se mig
Det är bara utbildade och behöriga medarbetare som kan titta i trygghetskameran. Alla har en personlig inloggning och internetkommunikationen är skyddad så att ingen obehörig ska kunna se dig. Det går att se vilka medarbetare som har tittat i kameran. Ingenting spelas in eller sparas.
Om behovet är tillfälligt kan extra tillsynstillfällen sättas in under några nätter om du ger sitt samtycke. Om behovet är långvarigt gör vi en ny biståndsbedömning.
Det är viktigt att trygghetskamerans utrustning alltid är kopplad till eluttaget för att tillsynen ska kunna utföras.
Om det är fel på trygghetskameran
Om något är fel på trygghetskameran utförs tillsynen via fysiskt besök hos dig. Om det beror på ett tekniskt fel åtgärdas det på distans eller av TDT-enheten på plats under dagtid på vardagar. För att undvika problem är det viktigt att tillsynstekniken alltid är kopplad till sitt eluttag, att trygghetskamerans läge inte ändras och att inget skymmer sikten mellan kameran och sovplatsen.
Inte en del av övervakningssamhället
Nattillsyn är inte övervakning. Det är en insats för den som känner otrygghet på natten. Tillsynen görs bara vid tidpunkter som ni har kommit överens om och tar några sekunder till någon minut. Däremellan är kameran avstängd. Ingenting spelas in eller sparas.
Nattillsyn är en titta-till-insats liknande den fysiska tillsynen. Skillnaden är att du inte behöver få hem personer i sitt hem, vilket kan kännas både störande och otryggt, särskilt nattetid. För många är det en fråga om integritet att inte få besök i sitt hem.
Vad lagen säger om trygghetskamera
Precis som för andra insatser gäller att biståndsbeslutet ska grunda sig i individens behov och samtycke. Nattillsynen ska också utföras på ett sätt som skyddar individen genom att exempelvis endast behöriga medarbetare kan ansluta till tillsynskameran.
Kontakta kundcenter KomIn
Telefon: 0302-52 10 00
E-post: kommun@lerum.se
Senast uppdaterad: